MR. BEEF VIL FORTSÆTTE MED AT LEVERE KVALITETSKØD I VERDENSKLASSE

Hvis der er noget, vi er eksperter i hos Mr. Beef, så er det kød. Det er vores stolthed og vores erhverv, og det er vores fornemmeste opgave at leve op til de forventninger, vi selv og vores kunder har til os og vores kvalitet.

Den seneste tid har vi desværre måtte lægge øjne og ører til kritiske artikler fra diverse medier. Artiklerne omhandler nogle anklager fra Fødevarestyrelsen om, at vi hos Mr. Beef skulle vildlede vores kunder ved at sælge kød med forkerte mærkninger. Det er en anklage, vi finder helt meningsløs. Vores kunders tilfredshed og tillid er altafgørende for os, og hos Mr. Beef værner vi om vores håndværk. Derfor er det afsindigt vigtigt for os at understrege, at der under ingen omstændigheder er hold i disse anklager.

Hos Mr. Beef har vi naturligvis aldrig brugt andet kød end det, vores kunder har bestilt - og skulle vi stå i en situation, hvor vi var løbet tør for den bestilte type kød, vil vi altid kontakte kunden og tilbyde en anden type kød. På tre år er vi gået fra en omsætning på 12 mio. til 60 mio. kr. inkl. moms, hvilket svarer til at vi hvert år sender 90-100.000 pakker kød ud til vores fantastiske og trofaste kunder. Det er altafgørende for os, at vores kunder skal kunne stole på os.

Fødevarestyrelsens vurdering og antagelser har påvirket os dybt. Anklagerne om, at vi skulle vildlede vores kunder, er opstået, da det under et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen blev klart, at en leverandør har begået en beklagelig fejl, der indebærer, at der på fakturaerne for det kød, vi har modtaget, ikke var angivet brandnavn/kvalitet i varelinjen. Det betyder, at vi i momentet ikke kunne bevise, at det indkøbte kød rent faktisk var fra det brand, vi havde solgt det som (hvilket det naturligvis var).

På et nyligt kontrolbesøg blev det desuden opdaget, at der var fejl i allergimærkningerne på nogle retter. Det skyldes en uforklarlig systemfejl fra den software, der producerer mærkningerne - og disse fejl skulle vi naturligvis også have opdaget. Problemet er nu løst, og vi er i tæt dialog med Fødevarestyrelsen. Vi har redegjort og forklaret de misforståelser, der er opstået under deres kontrolbesøg - men som nu dog uundgåeligt fremgår af Fødevarestyrelsens nuværende og kommende kontrolrapporter, og som potentielt vil få os til at fremstå som om, at vi bevidst har sjusket. Vi vil derfor forsikre alle vores kunder om, at det ikke er tilfældet.

Vi tager det fulde ansvar for denne situation - og trods tilfælde med manglende brandnavne på fakturaerne er det vigtigt for os at understrege, at vi ikke har solgt kød med urigtige mærkninger til vores kunder. Vi har ganske enkelt ikke været grundige nok til at dobbelttjekke, at alle krav til dokumentation fra vores leverandører blev opfyldt. Det betyder, at vi ikke har kunne fremvise tilstrækkelige beviser for, at Fødevarestyrelsens mistanke var ubegrundet, og det er en sag, vi tager meget alvorligt.

Vi har stolet blindt på, at varedeklarationer og labels var i orden, da vi modtog varer fra vores leverandører - og vi burde have dobbelttjekket, at dokumentationen var i orden. Siden januar har vi hos Mr. Beef brugt hundredevis af timer på kontrol og tilretning af næringsdeklarationer, tekster, labels osv. - og vi indføre den nødvendige kontrol for at undgå fejl og sørge for, at alt er mærket korrekt og opfylder alle relevante standarder og krav.

Denne situation har gjort os en masse erfaringer rigere, og vi vil tage alle nødvendige skridt for at forhindre lignende fejl i fremtiden for at opretholde vores kunders tillid og loyalitet. Det har altid været - og vil altid være - vores fornemmeste opgave at sælge det absolut bedste kød fra dyr, som har haft det godt. Vi vil sikre hver enkelt kunde den bedste oplevelse og give tryghed for både kvalitet og levering til tiden.

Hos Mr. Beef vil vi fortsætte med at gøre det, vi er bedst til: At levere kvalitetskød i verdensklasse!

Med venlig hilsen / Kind regards

Ole Østberg